مقالات

چرا نمی توانید با همسرتان ارتباط خوبی برقرار کنید؟

ارتباط بد زوجین - تندیس

روابط بخش بسیار مهم و شگفت انگیزی از زندگی ما هستند. رابطه درست مانند جسم، برای اینکه سالم و فعال بماند نیاز به مراقبت و تلاش دارد. بهترین رابطه‌ها آن‌هایی هستند که هر دو طرف در آن قادرند به سهم خود تلاش کنند و تعهد‌شان را برای رشد رابطه حفظ نمایند. یکی از بزرگ‌ترین موانعی که اجازه نمی‌دهد یک رابطه، آن طور که باید پیشرفت کند و غنی شود، مشکلات ارتباطی است.
مشکلات ارتباطی می‌توانند به هر دو طرف احساس فرسودگی و ناامیدی و سرخوردگی بدهند. در رابطه‌ای مانند رابطه‌ی زناشویی که دو نفر با هم پیمان بسته‌اند تا آخر عمر در شادی‌ها و غم‌های هم شریک باشند، مشکلات ارتباطی می‌تواند لطمه‌ی بسیار بزرگی به پیکره‌ی این رابطه وارد کند.
گاهی شاید احساس کنید همسرتان اصلا شما را درک نمی‌کند یا شاید خودتان هم تعجب کنید چرا نمی‌توانید حرف دل‌تان را به همسرتان بفهمانید، بدون اینکه جنگ و جدلی به پا شود.
مشکلات ارتباطی به ندرت غیرقابل حل‌اند. بعضی وقت‌ها چند ترفند و روش ساده می‌تواند تمام آن چیزی باشد که رابطه‌تان نیاز دارد تا به روال طبیعی و سالم خود برگردد. در این مقاله از تندیس با ما باشید تا به شایع‌ترین علت‌های مشکلات ارتباطی اشاره کنیم و به شما بگوییم چه تغییراتی باید ایجاد کنید تا هم شما و هم همسرتان از زندگی مشترک خود لذت بیشتری ببرید.

دلایل نداشتن ارتباط خوب با همسر

در ارتباط با یکدیگر بلد نیستید شنونده خوبی باشید!

خوب گوش نکردن یکی از علت‌های اصلی مشکلات در رابطه است. اگر یکی از شما دو نفر احساس کند حرف‌هایش شنیده نمی‌شود و ارزشی ندارد، سوء تفاهم و دلخوری و کدورت به دنبال خواهد داشت. در گفتگوهای‌تان به جای اینکه منتظر و بی‌تاب باشید تا نوبت شما بشود و حرف بزنید، آرام باشید و سعی کنید با دقت و تمرکز گوش دهید.
به حرف‌های همسرتان با تمام وجودتان گوش دهید، سپس آنچه دریافت کرده‌اید و از کلام همسرتان فهمیده‌اید بازگویی کنید تا هم همسرتان و هم خود شما مطمئن شوید که پیام به درستی منتقل شده است. همدیگر را قضاوت یا متهم نکنید. هر دوی شما باید احساس کنید که خوب شنیده می‌شوید و چیزی که می‌گویید ارزش دارد.

در رابطه از یکدیگر توقعات نابجا دارید

همسر شما همیشه نمی‌تواند بفهمد چه احساسی دارید یا چه می‌خواهید. گاهی حتی شاید نتواند به اندازه‌ی شما روی رابطه‌تان تمرکز کند، چون زندگی در بیشتر مواقع پُر از مشغله و درد سر است و همه‌ی این‌ها می‌توانند فکر و انرژی و وقت افراد را ببلعند.

رابطه بد زوجین - تندیس

پس توقع نداشته باشید بدون اینکه حرفی بزنید همسرتان متوجه شود چه در سر دارید یا از چیزی دلخور هستید. ارتباط موثر، یعنی اینکه دو طرف بتوانند در مورد احساسات و خواسته‌های خود به خوبی و بدون بی‌احترامی به طرف مقابل حرف بزنند.

همسرتان را مسئول شادی‌تان می‌دانید

هیچکس مسئول افکار و احساسات دیگران نیست، حتی زن و شوهرها! اگر طرز فکرتان این است که همسرتان وظیفه دارد شما را شاد کند، پس ارتباط خوبی با هم ندارید و ابری از فرسودگی و ناتوانی بر رابطه‌تان سایه افکنده است.

توقعات خود را سبک و سنگین کنید و با خود فکر کنید واقعا کدام‌شان مربوط به خود شماست. مالک و مسئول احساسات خود باشید و با دید باز و پذیرا آن‌ها را باور کنید. یاد بگیرید چگونه مراقب جسم و روح و روان‌تان باشید و برای پاسخ دادن به نیاز‌های هیجانی‌تان قدم‌هایی بردارید تا بتوانید قوی و راضی با همسرتان ارتباط برقرار کنید، نه ضعیف و نیازمند.

همدلی نمی‌کنید

گاهی ارتباط ضعیف فقط ریشه در فقدان همدلی برای طرف مقابل دارد. ما انسان‌ها ممکن است به سادگی آن چنان در احساسات و خواسته‌های خود غرق شویم و فقط نگران نیاز‌ها و دلواپسی‌های خود باشیم که فراموش کنیم احساسات و نیاز‌های طرف مقابل‌مان را نیز ببینیم، درک کنیم و به حساب بیاوریم.
ضعف در همدلی معمولا بخشی از ضعف شخصیتی نیست، بلکه جزئی از طبیعت انسان است. اما اگر یاد بگیرید خودتان را جای دیگران بگذارید و از زاویه دید آن‌ها به مسائل نگاه کنید، ارتباطات‌تان به میزان چشمگیری بهتر خواهد شد. چه بهتر که تمرین همدلی را از همسرتان شروع کنید!

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *