مقالات

صداقت در زندگی مشترک چه اهمیتی دارد؟

اهمیت صداقت در زندگی مشترک - تندیس

در زندگی مشترک صداقت به عنوان رکنی مهم در تشکیل رابطه ایی توام با عشق به حساب می آید چرا که اساس زندگی مشترک را تشکیل داده و بنیان های آن را استوار می کند. در این مقاله از تندیس به اهمیت این موضوع می پردازیم.

وقتی رابطه‌ای توأم با صداقت و یکرنگی با همسر خود داشته باشیم، افکار، احساسات، دل‌تنگی‌ها و مشکلاتمان را راحت و بدون هیچ نگرانی با او در میان می‌گذاریم. اکثر زوجین عادت کرده‌اند که احساسات واقعی خود را نزد همسر خود انکار کنند و همین مسأله باعث ایجاد فاصله ارتباطی میان زوجین می‌شود ولی وقتی صداقت را انتخاب کرده و آن را برنامه کاری خود قرار دهیم، می‌توانیم احساسات و نگرانی‌های خود را با همسرمان بازگو کنیم تا همسرمان پی به احساسات درونی ما ببرد. به عنوان نمونه می‌گوییم: “از این‌که می‌بینم رابطه خوبی با مادرم نداری بسیار غصه می‌خورم” یا “از این‌که من و تو نمی‌توانیم در مورد اختلافات خود منطقی صحبت کنیم، نگرانم” و…

فواید 

  •  صداقت به سازگاري زن و شوهر كمك مي ‌كند، چرا كه باعث درك آنان از يكديگر مي ‌شود.
  • صداقت به زندگي ما رنگ و بوي دوستي و محبت مي ‌بخشد.
  • صداقت موجب مي‌ شود تا رفتار همسران بيشتر از روي تعقل و تدبر صورت گيرد. در حقيقت، صداقت سبب مي‌ شود كه رفتار عاقلانه‌تري داشته باشيم. اگر بدانيم هر كاري كه مي‌ كنيم يا هر حرفي كه مي‌ زنيم زن يا شوهرمان به ياد خواهد سپرد، كمتر احتمال دارد دست به اعمال غيرمنطقي بزنيم.

اهمیت صداقت در زندگی مشترک - تندیس

انواع صداقت در زندگی مشترک

گذشته

 صداقت در مورد گذشته یا صداقت تاریخی ارائه اطلاعاتی درباره سوابق شخصی و به خصوص نقاط قوت و ضعف شخصی است. شاید سؤال شود که تا چه حد می‌توان گذشته خود را به همسر گفت. واقعیت آن است که در این مورد نمی‌توان حکم کلی داد و پاسخ بستگی به شرایط زوج‌ها دارد، ولی از یک نکته نباید غافل بود؛ اینکه صداقت با همسر درباره گذشته بیشتر ناظر بر احساسات صادقانه با اوست، نه بیان حقایق با وی.

حال

صداقت درباره زمان حال به در میان گذاشتن وقایع و مسائل روزمره با همسر مربوط می‌شود. در یک زندگی مشترک موفق، زن و شوهر به هم وابستگی متقابل دارند و این ارتباط برای برنامه‌ریزی روزانه و هماهنگ ساختن فعالیت‌ها ضروری می باشد.

آینده

این نوع صداقت مربوط است به توضیح طرح‌ها و برنامه‌هایی که زن و شوهر برای زندگی آینده‌شان طراحی کرده‌اند، یعنی پرداختن به اهداف و فعالیت‌های بعدی در زندگی مشترکشان. در این باره گفت‌وگو و توضیح درباره جزئیات طرح‌ها و تقاضای مساعدت، همفکری، همکاری و همراهی از همسر، یک راهکار مهم محسوب می‌شود. سعی کنید در انتهای هر هفته زمانی را به طرح برنامه‌ها و اهداف و فعالیت‌های مربوط به روزها و ماه‌های آینده اختصاص دهید و به طور مشترک با همسر خود در این باره همفکری و برنامه‌ریزی کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *